Opony na złom – czyli zużyte amortyzatory

Monitorowanie stanu technicznego opon samochodowych jest niezwykle istotne jeśli chodzi o bezpieczeństwo kierowcy,pasażerów a także innych użytkowników ruchu drogowego…

Chyba każdy z nas widział jak wygląda bieżnik (a może raczej to co z niego zostało) w przypadku nadmiernego zużycia – użytkowania opon poniżej dopuszczalnej wysokości lub, jednostronnie zużyte w przypadku nieprawidłowej zbieżności.

Zapewne wielu widziało proces przyspieszonego/celowego zużycia opon np. podczas tzw. „palenia gumy”, które odbywają się podczas zlotów motocyklowych bądź samochodowych.

W omawianym przypadku nierównomierne zużycie bieżnika zostało spowodowane czymś innym. Myślano najpierw, że przyczyną takiego stanu rzeczy są opony (tanie=nisko żywotne), wybrano się także do okręgowej stacji kontroli pojazdów i do jednego z wulkanizatorów aby wypowiedzieli się na ten temat. Niestety nie potrafili trafnie zdiagnozować przyczyny.

Podejrzewano, zużyte amortyzatory lecz tego nie potwierdziło badanie zawieszenia podczas wizyty w OSKP.

Zniszczona opona; pomarańczowe strzałki wskazują miejsca, w których istnieje jeszcze bieżnik, czarne zaś miejsca znacznego zużycia. Jak można zauważyć miejsca te są naprzemienne

Widok boczny – zniekształcenie profila bieżnika – można zauważyć nierównomierne zużycie bieżnika i powstałe przez to „dołki”

A co na ten temat można znaleźć w literaturze?

Pomogła książka przyuczająca do zawodu mechanika pojazdów samochodowych. Nie będę tutaj robił żadnej reklamy tej publikacji ale muszę to przyznać: uważam, że jest to jeden z najlepszych książek o tematyce technicznej jakie przeglądałem, czytałem i jakie posiadam (a mam ich około 300). Świetnie napisane poparte wieloma praktycznymi przykładami, bez „lania wody”…

Ale do rzeczy, poniżej skan dotyczącego zużycia opon:

Nierównomierne zużycie opon, spowodowane: a) nadmiernym ciśnieniem, b) zbyt niskim ciśnieniem, c) zużyciem amortyzatorów, d) złą geometrią kół, e) nierównoważeniem koła lub owalizacją bębna hamulcowego. Źródło: Mechanik pojazdów samochodowych. Budowa i eksploatacja pojazdów cz.II. Działanie zespołów i podzespołów. Vogel Publishing, Wrocław 2002r.

Po wymianie amortyzatorów i opon znajdujących się na osi tylnej i kilkumiesięcznym intensywnym użytkowaniu  stwierdzono, że diagnoza była słuszna – problem zniknął…